
Etnologinja Ivanka Ivkanec podsjeća na erotsku dimenziju povijesti Dalmatinske zagore
Osamnaestog siječnja počinje vrijeme poklada, mesopusta, raskalašenog ponašanja, koje se najviše vrti oko seksa i erotike, dakle intime koja se u našim selima čuva barem ispod tri suknje ili ispod jednog para gaća. Ovim tradicionalnim običajem tjeraju se zima i zli duhovi, doziva proljeće i kroz prste gleda na ludosti koje okreću naglavce ulični život. Baš se u pokladama pokazuje živost, nagomilana ljubavna energija, zanosi i mašta, ono na što su ljudi inače najosjetljiviji i što u svakidašnjem životu vrlo često ojkanjem izražavaju: "Oj, znat ćeš mala,/ šta je Uništanac,/ kad te golu strpa pod sukanac" - taj od pamtivijeka erotski pjev i zov delija vrličkog kraja bio je živ još i 1988., kada ga je zapisala etnografkinja Ivanka Ivkanec, vrhunska stručnjakinja za hrvatsku narodnu intimu. - Unište je, naravno, selo, ali "u ništa" znači i spolni čin, objašnjava nam. Spolni je nagon bio jači od patrijarhalnog morala, jači od kazni, kao što je često i ljubav bila jača od smrti ...
Ima li u Tv seriji erotike koliko je iz Imotske krajine uvršteno u knjigu "Kudilja i vreteno"?

Gonjanje
Jedan neobičan fenomen seksualnih sloboda na dinaroidnim područjima trajao je sve do početka 60-tih godina 20. stoljeća. Radi se o gonjanju. Premda se o gonjanju rijetko govorilo, a još rjeđe pisalo od strane relevantnih stručnjaka (etnologa, povjesničara ili sociologa), ovaj je fenomen zanimljiv stoga što baca sasvim drugačije svjetlo na prosječnog hrvatskog Dinaroida. Zdrava seksualnost, taj česti pojam modernog liberalnog društva pojavio se na Zapadu tek 60-tih godina 20. stoljeća. A kod nas "konzervativnih" Dinaroida on je trajao više od tisuću godina!
Predstavljanje svadbe u hrvatskim pokladnim običajima
Unatoč brojnosti svadbenih elemenata umetnutih u okvir pokladnih događanja, razlike između ovih dviju cjelina uočljive su već na prvi pogled. Sadržaj tih elemenata se transponiranjem u pokladno razdoblje bitno izmijenio: svečano postaje smjehovno, povišen ton prelazi u grotesku (Bahtin 1978:18).
Glazbala na kojima svirači izvode svoje pokladne "svatovce" u pravilu su raštimana, pjesme, zdravice i propisani dijalozi između svatova redovito su izmijenjena teksta i lascivna karaktera.
Inverzija spolova u hrvatskim pokladnim i svadbenim običajima
U inačicama zabilježenima u okolici Županje, Gospića i Imotskoga, u Donjim Kaštelima te na Pelješcu muškarci maskirani u žene nose sa sobom novorođenče, presvlače ga, hrane, optužuju nekoga iz publike da je otac djeteta, ali ne oponašaju porođaj.
Prema građi s Brača, Korčule, iz Komina i Malog Stona u Dubrovačkom primorju te iz Lovreća kraj Imotskog, sporadično su nositeljice pokladnih izvedbi trudnoće i porođaja zbilja žene.
Pokladni život Imotskoga
"VIDI GA KAKO SE UMAČKARA..."
Iako poklade odavna imaju uporište u vjerskim pučkim običajima, raslojavanjem građanskog društva "mačkaravanje" je uzdignuto na razinu osmišljenog odgovora na sve društvene pojave. Sredina, u kojoj svatko svakoga vidi i zna, te svatko svakome može poviriti u pjat, daje neiscrpan izvor pokladnog izrugivanja. Tako poklade i maškare dođu kao neka prirodna pogodnost, odgovor na brojne zgode svakodnevnog života, a najviše kao želja da se u malomišćanskim zimskim danima poludi, poditinji
Božićni blagdani u Vrhgorsko-Imotskoj Krajini
Pomozi Bože! Evo nam osvanu i željno očekivani badnji dan; dan, koji je za sve katolike vele znamenit, pa i za nas, koji živemo na selu. U Imotskoj i Vrhgorskoj krajini običaj je, da se cijeli taj dan posti, da se pokorno dočeka slavilo porođenje Isusovo, te se pripravlja i u najsiromašnijoj kući glasoviti „bakalar" za večeru. Istina je, da težak, koji sav dan radi, ne može biti bez okrjepe, pa se štogod i založi.
Velika Gospa
Gospa od Anđela - zaštitnica Imotskog i Imotske krajine
Ženitbeni običaji Iz Imotske i Vrhgorske krajine u Dalmaciji
Momak zavoli djevojku te k njoj dolazi u kuću, na pašu itd., ali sve to dok ne doznade, jesu li njegovi roditelji, strici itd. kajeli (zadovoljni). Ako su zadovoljni, tada mu je i na dalje prosto dolaziti; ako li ne, reku, da se okani. Isto tako i ako ona ili njezini nisu zadovoljni. Kad su zadovoljni, njegov otac (kadgod i majka) dođu u njenih na „ugovor" te tu utvrde obetanjem, da će ju on uzeti, pa poslije toga ne smjedu se jedno drugom iznevjeriti.
Curinstvo, ogovaranja i prošnja

"Sleć" mladence
